Internet of Things levert softwareproducenten geld op

Internet of ThingsDe sectoren smart homes, wearables, automotive en sport lopen momenteel voorop in IoT-ontwikkeling, maar gezondheidszorg, automotive en smart city hebben de toekomst. Recent marktonderzoek dat is uitgevoerd door de Amerikaanse softwareproducent Progress in samenwerking met Harbor Research toont aan dat maar liefst 65 procent van de Internet of Things (IoT)-apps op dit moment geld oplevert. De resultaten laten ook zien dat ontwikkelaars verwachten dat dit percentage 80 procent zal zijn in 2018. 

Marktonderzoeksbureau Gartner voorspelt dat er in 2020 zo’n 25 miljard devices verbonden zijn met het internet. Het is dan ook niet vreemd dat diverse ICT-bedrijven in deze groeimarkt springen. Aan de softwareontwikkelaarskant wordt driftig geïnvesteerd in de IoT-activiteiten. Zo blijkt uit het onderzoek dat 45 procent van de 675 applicatieontwikkelaars die wereldwijd werden bevraagd momenteel IoT-apps ontwikkelen. In de Verenigde Staten is het percentage ontwikkelaars dat IoT-apps ontwikkelt het hoogst (58 procent), gevolgd door Nederland (50 procent) en Duitsland (43 procent).

In reactie op de vraag welke markten het belangrijkste zijn voor het ontwikkelen van IoT-apps, geven respondenten aan dat smart homes (19 procent), wearables (13 procent), automotive (11 procent) en sport/fitness (11 procent) de belangrijkste markten zijn. Zij geven bovendien aan dat deze sectoren de meeste inkomsten genereren uit IoT-apps. De overheidssector staat helemaal onderaan de lijst (4 procent).

Toekomst

Binnen drie tot vijf jaar verwachten de applicatieontwikkelaars een kentering waardoor de zorg (14 procent), smart city (13 procent) en automotive (12 procent) de drie belangrijkste sectoren worden voor het ontwikkelen van IoT-apps. Ook de publieke sector gaat meer IoT-apps ontwikkelen en komt op gelijke hoogte te staan als de wearables-markt die op dit moment erg populair is (allebei 8 procent).

Systemen

De ondervraagde applicatieontwikkelaars gaven aan dat Android het beste besturingssysteem is voor het ontwikkelen van apps voor IoT-apparaten (29 procent), gevolgd door Windows (24 procent), Linux (21 procent) en iOS (16 procent).

Java blijkt het meest populaire ontwikkelplatform of -taal te zijn om data te verzamelen en te integreren vanaf de server (55 procent), gevolgd door PHP (17 procent) en Node.js (12 procent). Zo’n 40 procent van alle respondenten maakt altijd of meestal gebruik van een Rapid Application Development (RAD) tool om apps te bouwen. Zij bouwen applicaties dus niet meer van de grond af op. Dit is een belangrijke verandering ten aanzien van de traditionele benaderingen van applicatieontwikkeling.

Ontwikkelaars wereldwijd delen de opvatting dat beveiliging en persoonlijke privacy, databeveiliging en bescherming tegen een kwaadaardige aanval en integratie en databeheer topprioriteiten zijn bij het ontwerpen en implementeren van applicaties en de engagement van klanten bij IoT-apps. Zij bevestigen bovendien dat dit de grootste uitdagingen zijn voor de winstgevendheid van IoT-apps. De constatering dat beveiliging bij IoT een topprioriteit is, wordt gedeeld door de Branchevereniging Telecom Grootgebruikers (BTG).

Teus van der Plaat, woordvoerder van BTG

'Wij zijn het eens met het feit dat security de grote uitdaging vormt in de IOT-markt. Ontwikkelaars moeten zich concentreren op de vraag hoe je kunt voorkomen dat hackers zich nestelen in geautomatiseerde bedrijfsprocessen waar geen menselijke interactie plaatsvindt. Dat vergt zeer slimme ICT-oplossingen die de bewuste processen monitoren.'

De respondenten zijn van mening dat commerciële leveranciers (31 procent) en de open source community (24 procent) de beste mogelijkheden hebben om deze uitdagingen te overwinnen. Zij hebben weinig vertrouwen in een mogelijke bijdrage door de overheid (8 procent) of brancheorganisaties (7 procent).

Cijfers

Ondanks dat 77 procent van de respondenten kansen van IoT ziet, hebben veel ontwikkelaars nog steeds het gevoel dat zij niet beschikken over de juiste technologie, vaardigheden of tools.

  • 50 procent van de ontwikkelaars beschikt niet over de juiste technologie om te voldoen aan de huidige verwachtingen ten aanzien van IoT
  • 50 procent van de ontwikkelaars weet niet zeker of zij over de juiste vaardigheden en resources beschikken om te voldoen aan de huidige verwachtingen van IoT
  • 45 procent van de respondenten denkt dat zij niet over de juiste tools beschikken om contextuele data van sensoren te verzamelen, analyseren en gebruiken
  • Bijna een derde (30 procent) van de respondenten ervaart een overvloed aan data en voelt zich overweldigd bij het beheren van data sets voor contextuele IoT-apps, zoals locatie-gebaseerde applicaties

BTG: Verbinding, verbreding en verdieping

Branchevereniging ICT en Telecommunicatie Grootgebruikers (BTG) behartigt de belangen van Nederlandse bedrijven en instellingen door kennis over te dragen en ervaringen uit te wisselen o.a. tijdens events

BTG in beeld en geluid

Expertsessies

  • Geen evenementen
  • Magazine

    BTG in Business - Voorjaar 2022
    Lees de laatste editie

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

    Op de hoogte blijven van evenementen en het laatste nieuws? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief.
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.