Let op! Internet Explorer wordt niet meer ondersteund. Hierdoor kan de website mogelijk niet goed functioneren, gebruik een alternatieve browser om optimaal gebruik te maken van deze website. Klik hier om een alternatieve browser te downloaden.

BTG biedt een netwerk voor uitwisseling van kennis en ervaring over Telecommunicatie en ICT. De branchevereniging focust via expertgroepen op de volgende thema’s:

Terug naar nieuws

Benoeming Gerdine Keijzer-Baldé versterkt regie op digitaliseringsbeleid

14 apr 2026

Gerdine Keijzer-Baldé is benoemd tot kwartiermaker en beoogd directeur-generaal van het nieuw op te richten directoraat-generaal Digitaliseringsbeleid Samenleving en Overheid binnen het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK).

Regie op een cruciale transitie

De benoeming vindt plaats in het verlengde van recente besluiten over de portefeuilleverdeling tussen EZK en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). In deze fase van herinrichting worden aan beide zijden kwartiermakers aangesteld om de taakverdeling, samenwerking en beleidscoördinatie zorgvuldig vorm te geven.

Het nieuwe directoraat-generaal moet zorgen voor meer samenhang en regie in het digitaliseringsbeleid van de overheid, in een tijd waarin digitalisering alle domeinen van samenleving en economie raakt.

Focus op samenwerking en slagkracht

De kwartiermakers spelen een centrale rol in het uitwerken van verantwoordelijkheden, het versterken van de onderlinge samenwerking tussen ministeries en het voorbereiden van strategische keuzes. Daarmee wordt beoogd om de voortgang en samenhang van de digitaliseringsopgave te waarborgen.

Ervaring en visie

Volgens de bestuursraad van EZK brengt Keijzer-Baldé ruime ervaring binnen het digitaliseringsdomein, gecombineerd met een sterk verbindend vermogen en inhoudelijke scherpte.

Zelf benadrukt zij het belang van dit moment: de digitale transitie versnelt en vraagt om duidelijke regie, intensieve samenwerking en gerichte investeringen. In haar nieuwe rol richt zij zich op het benutten van kansen en het beheersen van risico’s, met als doel een toekomstbestendige digitale overheid en samenleving.

Per haar benoeming legt Keijzer-Baldé haar functie als plaatsvervangend secretaris-generaal tijdelijk neer, zodat zij zich volledig kan richten op deze nieuwe verantwoordelijkheid.

Gerelateerd nieuws