Lenneke de Voogd over de rol van BTG als bruggenbouwer, ook met kennisplatform
19 dec 2024Sinds kort maakt Lenneke de Voogd deel uit van het bestuur van BTG. Na haar voortrekkersrol binnen het Do IoT Fieldlab maakt ze tegenwoordig vanuit...
Over Linda Frietman
Oprichter en CEO van iamprogrez, Minecraft Skill Builder en GameGraded. Iamprogrez is een data-tech bedrijf met een passie voor mensen en data. Hun datagedreven technologie en aanpak maximaliseert het potentieel van mensen en levert data-inzichten en daarmee sturingsinformatie aan HR en recruitment, bijvoorbeeld of iemand past bij de cultuur van een organisatie en team samenstelling op competentieniveau. In een krappe arbeidsmarkt is van belang te weten welk talent en skillset waar in de organisatie zit. Met gamebased tech ontsluit iamprogrez data die komt uit game-data en game-profielen. Hiermee wordt de vertaalslag naar real life competenties en job skills gemaakt. Dit zorgt voor een oneindige stroom van reeds gekwalificeerde kandidaten en past bij de belevingswereld van de huidige generatie. Ter referentie: 9,8 miljoen Nederlanders in de leeftijd van 15 tot 38 jaar gamen minimaal 1 uur per dag, 46% daarvan is vrouw. Een toepassing hiervan is dat uit Minecraft Education 21ste eeuwse vaardigheden certificaten behaald worden die aan leerdoelstellingen gekoppeld zijn (o.a. Rijksmuseum, VVN, Pampus Almere). Organisaties gebruiken deze technologie om sneller te kunnen selecteren en om op een laagdrempelige manier in contact te komen met potentiële werknemers. (O.a. Defensie, Politie, Axians, EY.) Kijkend naar de snel veranderende wereld waarin we nu leven en waarin we voor zulke grote, complexe sociale en maatschappelijke uitdagingen staan, waar de snelheid van ontwikkeling van nieuwe en innovatieve technologieën supersonisch is, verandert niet alleen de arbeidsmarkt continue maar ook de definitie van een productieve werknemer.
Van een werknemer wordt verwacht dat hij een vliegende start maakt, continu groeit en zich blijft ontwikkelen (live long learning). Organisaties hebben werknemers nodig die niet alleen nú succesvol zijn, maar die ook over vaardigheden beschikken die in de toekomst waardevol zullen blijven. Zij zijn op zoek naar medewerkers die problemen kunnen oplossen, zich goed kunnen aanpassen, creatief zijn, verbeeldingskracht hebben, kunnen samenwerken om innovatie gedreven teams te vormen en kritisch denkvermogen hebben. In deze wereld waar constante veranderingen het nieuwe normaal zijn is niets in steen gebeiteld, vaardigheden die vandaag zijn aangeleerd en gewenst, zijn anders dan vaardigheden een jaar later. Dit maakt ook meteen helder voor welke enorme opgave ons huidige educatiesysteem staat; enerzijds het juiste profiel opleveren, anderzijds omgaan met innovatieve technologieën in het huidige curriculum. Door deze worsteling van educatie zien we de vraag naar en opkomst van corporate learning exponentieel stijgen. Maar ook daar zitten uitdagingen: van flexibel mee bewegen met de veranderende skillset van werknemers, het continue upskillen en reskillen en de verregaande wens van personalisatie van aanbod.
Zowel educatie als corporate learning zal de huidige en volgende generatie werknemers moeten voorbereiden op dit steeds veranderende landschap van werkgelegenheid, skillsets van werknemers en met name het gebruik en integratie van innovatieve technologieën. En dat laatste staat wat mij betreft open voor discussie, want is het nodig dat iedereen een opleiding generative AI, Nanotech, AI, Advanced VR of Blockchain krijgt, of is het meer van belang dat we werknemers de skills aanleren om deze technologieën te gebruiken en toe te passen in hun dagelijkse werk (= de skillset Digital Dexterity by Gartner). *